Voorpagina « Spits



René Merkelbach, man van deuntjes
Hij is breed, heeft een imposante tattoo op zijn bovenarm en gaat door het leven met een markante, goedlachse kale kop. Je zou zijn leeftijd (47) niet meteen raden. Wat je zeker niet raadt is het laatste werk dat René Merkelbach afleverde: de gloednieuwe muziek voor de musical Klaas Vaak.

Efteling
De nieuwste productie in het Efteling Theater ging het afgelopen weekend de try-outfase in. Merkelbach, geboren Tilburger maar letterlijk 'om de hoek' bij de Efteling in Kaatsheuvel wonend, heeft een bijzondere carrière. Een carrière die je wel kunt samenvatten: deuntjes maken. "Soms zit ik achter de piano, maar deuntjes komen wanneer ze komen", zegt de muziekschrijver. "Gelukkig bestaat tegenwoordig de iPhone, of pingel ik eens wat op mijn iPadje. En toen ik dat nog niet allemaal had, belde ik mezelf en dan zong ik iets in op in mijn voicemail."

Attractiedeuntjes
Merkelbach is een nogal veelzijdig en nuchter type. Zo is hij nu sinds 1999 bij de Efteling betrokken en sinds 2006 de man van de Efteling-attractiedeuntjes. De Vliegende Hollander, Raveleijn, de achtbaan Joris en de Draak, ze zijn van hem. Ondertussen heeft de Efteling tv-series, dvd's, evenementen, games… de muziek maakt hij allemaal. En toch heeft hij tijd over. "Ik heb voor Nintendo en Haribo muziek gemaakt, ik doe veel voor Nike. En om het nog gekker te maken: ik was ooit de toetsenist van Racoon en van -iets heel anders- Gorefest (Nederlandse deathmetalband, red.). Met producer Oscar Holleman werkte ik jarenlang in studio RS29 met en voor bands als Krezip, K-otic en Within Temptation. Voor die laatste heb ik de toetsen op het beroemde album Mother Earth ingespeeld, met Jacqueline van Krezip werkte ik aan I Would Stay. Ja, ik begrijp als mensen een beetje de weg bij me kwijtraken, haha."

Part of the magic
Dat zijn muziek overal te horen is en bijna niemand de man erachter kent, vindt hij niet gek of storend. "Leuk als iemand het wel weet, maar het is vooral in de Efteling 'part of the magic'. Iemand die lang bezig is een attractie te ontwerpen of zo'n ding bouwt, wordt ook niet genoemd. Het klinkt droog, maar ik ben slechts leverancier." Merkelbach is altijd op zoek naar een nieuw deuntje. "Bestaande muziek ongeveer namaken, dat leidt nergens toe. Iets nieuws vinden, vind ik veel interessanter. Uitwerken met mooie geluiden komt daarna wel. Als ik heel onrustig word, dan kan ik het deuntje hebben dat het moet zijn. Zonder deuntjes bestaan er geen mooie akkoorden."

Dit artikel is overgenomen uit de Spits (16 september 2013) - Foto: Eftelist